تولید کننده نازل برج خنک کننده تولید کننده نازل برج خنک کننده .

تولید کننده نازل برج خنک کننده

آشنایی با برج خنک کننده

آیا می دانستید برج خنک کننده چیست؟ و چه کابردی دارد؟

در این مقاله توجه ‌تان را به خواندن مطلبی در خصوص برج خنک کننده و برخی از مزایا و کاربرد های آن جلب نماییم. لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

برج خنک کننده

برج خنک کننده که به آن کولینگ تاور و برج خنک کن نیز گفته می شود، انواع مختلفی دارد و در قالب ها و جنس های متنوعی تولید می شود. دستگاه برج خنک کننده بین هوا و آب، تعادل حرارتی ایجاد می کند و با دفع حرارت سبب می شود آب گرم خنک شود. از برج خنک کننده در فرآیند های صنعتی، سیستم های تبرید و تهویه مطبوع به منظور دفع گرما و خنک سازی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد و در چیلر ها، هواساز های صنعتی، پالایشگاه ها، کارخانه ها، نیروگاه ها، مجتمع های مسکونی، مراکز تجاری، واحد های اداری و هتل ها کاربرد دارد. این سیستم دارای جنس های فایبرگلاس، پلی اتیلن، گالوانیزه، بتن، چوب و پلاستیک می باشد و در قالب های مکعبی، مخروطی و صنعتی ساخته می شود.

انواع برج های خنک کننده و ماهیت آن ها

برج های خنک کننده بخشی از سیستم های تهویه مطبوع یا مبدل های حرارتی هستند که بر خنک کننده آب ورودی تمرکز می کنند. این آب ورودی در واقع مقدار آبی است که در فرآیند سیستم های تهویه یا فعالیت های صنعتی به دمای بالایی رسیده و توانایی انجام کار خود را از دست داده است. به جای دور انداختن، وارد برج های خنک کننده شده و به دمای پایین باز می گردد تا به چرخه فعالیت باز گردد.

معیار ها و فاکتور های مختلف در دسته بندی انواع برج خنک کننده

·        ظاهر

·        عملکرد

·        جنس بدنه

·        نوع مکش هوا

·        ساختار و مونتاژ مدار

·        برای حرکت هوا و آب

انواع برج خنک کننده بر اساس عملکرد

به طور کلی برج های خنک کننده دو نوع برج خنک کننده با جریان مخالف و برج خنک کننده با جریان متقاطع برای هوا و آب در انواع برج های خنک کننده تعریف شده است.

·        برج خنک کننده با جریان متقاطع

در برج های خنک کننده متقاطع، جریان هوا و آب با هم قطع می شوند. به این ترتیب هوا از دیواره های جانبی وارد برج خنک کننده شده و آب از بالا و به صورت عمودی به داخل پاشیده می شود. این آب به دلیل گرانش زمین به صورت خودکار به سمت پایین حرکت می کند و کاملاً با ساختار مولکولی هوا در تماس است.

·        برج خنک کننده با جریان مخالف

جریان مخالف برای برج های خنک کننده نیز به این معنی است که آب از بالا و هوا از پایین وارد برج خنک کننده می شود. در طول مسیر هوایی که قرار است توسط فن ها به بالای برج خنک کننده هدایت شود، آبی وجود دارد که بر اثر نیروی جاذبه زمین به سمت پایین هدایت می شود. به این ترتیب بیشترین تماس بین آب و هوا صورت می گیرد و سبب خنک شدن کامل آب می شود. می توان گفت برج های خنک کننده جریان مقابل به دلیل حداکثر تماس با هوا یکی از کارآمد ترین انواع برج های خنک کننده هستند.

انواع برج خنک کننده بر اساس مکش هوا

·        جریان طبیعی

·        جریان مکانیکی (دو نوع اجباری و القایی)

·        جریان مرکب

جریان طبیعی

انواع برج های خنک کننده در جریان طبیعی خود از هیچ فن یا پروانه ای برای چرخش استفاده نمی کنند و اجازه می دهند هوا به طور طبیعی به داخل برج خنک کننده جریان یابد و به سمت بالا برود و این روند پایان می یابد. طبیعتا این نوع برج های خنک کننده عملکرد ضعیف تری دارند و کنترل نمی شوند. بنابراین عوامل باد و محیطی می توانند بر عملکرد این برج خنک کننده تأثیر بگذارند. این نوع برج های خنک کننده قیمت پایین تری نسبت به سایر برج های خنک کننده دارند.

جریان مکانیکی، القایی و اجباری

جریان مکانیکی در انواع برج خنک کننده به این معنی است که از یک یا چند فن یا پروانه برای گردش هوا در برج های خنک کننده استفاده می شود. این نوع برج های خنک کننده با جریان القایی و اجباری مکانیکی به دو نوع تقسیم بندی می شوند که بر اساس موقعیت فن یا پروانه به ترتیب در مسیر خروجی و ورودی هوا قرار می گیرند.

جریان مرکب

نوع برج خنک کننده جریان کامپوزیت به گونه ای است که ظاهر خود را از برج های خنک کننده طبیعی با ارتفاع کم تری به ارث برده است اما در داخل ساختمان خود پروانه هایی برای جریان هوا قرار داده است.

انواع برج خنک کننده از نظر ساختار مدار و مونتاژ

انتقال حرارت در برج های خنک کننده به اشکال مختلف و در قالب مدار های مختلف صورت می گیرد:

·        برج خنک کننده مدار باز یا برج خنک کننده مرطوب

·        برج خنک کننده مدار بسته یا برج خنک کننده خشک

برج خنک کننده مدار باز و تماس مستقیم با آب و هوا

برج های خنک کننده مدار باز در مورد برج های خنک کننده، این ها در واقع همان برج هایی هستند که تاکنون در مورد آن ها صحبت شده و عموما شناخته شده اند. به این ترتیب آب از لوله خارج شده و مستقیماً به داخل برج خنک کننده پاشیده می شود. اساس کار برج های خنک کننده مدار باز بر مبنای تبخیر است. یکی از معایب قابل توجه برج های خنک کننده مدار باز نسبت به برج های خنک کننده مدار بسته این است که تماس مستقیم با آب و هوا سبب ورود آب نا خالص شده و در نهایت این نا خالصی روی سیستم می نشیند.

برج خنک کننده مدار بسته و دشمن زنگ زدگی

در مقابل، برج های خنک کننده مدار بسته از سیم پیچ هایی در داخل استفاده می کنند و آب را همیشه در معرض تماس مستقیم با هوا قرار نمی دهند. برج های خنک کننده خشک همان طور که گفته شد با رسوب آب مواجه نیستند و این امر به جلوگیری از زنگ زدگی و عمر طولانی دستگاه کمک می کند.

این نوع برج خنک کننده قیمت بالا تری دارد. چون از فن کویل استفاده می کنند. همچنین به دلیل این که برای راه اندازی به دو پمپ قدرتمند نیاز دارند، توان بیشتری مصرف می کنند. تجهیزات بیشتر در برج های خنک کننده مدار بسته تعمیر آن ها را دشوار تر، زمان بر و پرهزینه تر می کند. یکی دیگر از معایب برج های خنک کننده مدار بسته مربوط به وجود فن کویل و نحوه عملکرد دکل می باشد. یعنی با افزایش دمای محیط کارایی آن ها کاهش می یابد.

برج های خنک کننده خشک و تماس غیر مستقیم با آب و هوا

برج خنک کننده خشک نوعی برج خنک کننده مدار بسته می باشد. در برج های خنک کننده خشک، این آب نیست که وظیفه انتقال حرارت را بر عهده دارد که در فرآیند خنک سازی قرار گیرد. در واقع، این که آیا تماس غیر مستقیم است. به این ترتیب کویل هایی در داخل برج خنک کننده خشک تعبیه شده و آب وارد این کویل ها می شود. سپس هوا از میان کویل ها عبور داده می شود تا دمای داخل کویل ها کاهش یابد. بنابراین در برج های خنک کننده خشک وظیفه اصلی حمل هوا و صرفه جویی قابل توجه در آب است. بنابراین این برج خنک کننده می تواند برای مناطقی که کمبود آب دارند مفید باشد. این نوع برج خنک کننده برای آبی که دمای بسیار بالایی دارد قابل استفاده است و در مرحله اول این آب وارد این نوع برج خنک کننده می شود.

تفاوت ظاهری برج های خنک کننده چیست؟

بسته به محل مورد استفاده، شرایط جغرافیایی و اقلیمی آن و میزان فضای آزاد موجود و تفاوت انواع سیستم های تهویه مطبوع در هر اقلیم، انواع مختلفی از اشکالی که برای برج های خنک کننده موجود است استفاده می شود. اشکال موجود این برج های خنک کننده عبارت است از؛ مکعبی، هذلولی و مخروطی.

برج های خنک کننده مخروطی در خانه ها

برج های خنک کننده مخروطی یا گرد بیشتر برای مصارف خانگی استفاده می شوند و قیمت پایینی دارند. البته در صورت بروز مشکلاتی مانند شکستگی قطعات و یا رسوب، تعمیر این برج های خنک کننده کار سختی است و کل بدنه برج خنک کننده نیاز به باز شدن دارد.

برج های خنک کننده مکعبی، کیفیت بهتر و تعمیرات آسان تر

برج های خنک کننده مکعبی کیفیت بهتری نسبت به برج های خنک کننده قبلی دارند و برای مصارف جدی و صنعتی استفاده می شوند. همچنین تمیز کردن و تعمیر آن ها راحت تر است و زمان کم تری می گیرد.

یک برج خنک کننده هذلولی با یک جریان طبیعی کار می کند. اما شکل هندسی برج خنک کننده برای افزایش کارایی برج خنک کننده طراحی شده است. این نوع برج های خنک کننده که گرما را به صورت مدار بسته انتقال می دهند نقش مهمی در صنعت دارند و به صورت ترکیبی در مقادیر بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند.

تقسیم بندی انواع برج خنک کننده از نظر جنس بدنه

برای ساخت برج های خنک کننده از مصالح مختلفی مانند برج های خنک کننده بتن، چوب، گالوانیزه و فایبرگلاس استفاده می شود. شما عزیزان می توانید برای سفارش برج خنک کننده مورد نظر خود با متخصصان شرکت مهتاب گستر تماس بگیرید.

کاربرد برج خنک کننده

·        بیش از ۱۵۰۰ تأسیسات صنعتی از مقدار زیادی آب برای خنک سازی گیاهان خود استفاده می کنند.

·   کولینگ تاور ها عملکردی مقرون به صرفه و کم مصرف را برای سیستم های نیازمند به خنک کننده فراهم می کنند.

·   برج های خنک کننده در درجه اول برای گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) و مصارف صنعتی استفاده و بهره برداری می شوند.

·   برج های خنک کننده صنعتی بزرگ تر از سیستم های HVAC هستند و برای حذف گرمای جذب شده در سیستم های صنعتی استفاده می شود.

·   آب خنک کننده به صورت گردشی در نیروگاه ها، پالایشگاه های نفت، نیروگاه های پتروشیمی، کارخانه های فرآوری گاز طبیعی، کارخانه های فرآوری مواد غذایی و سایر تأسیسات صنعتی استفاده می شوند.

افزایش راندمان برج خنک کننده

یک برج خنک کننده علاوه بر نگهداری های دوره ای، نیازمند ایجاد ساز و کاری برای کاهش مصرف انرژی نیز می باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما بتوانید دو انرژی اصلی این سیستم، یعنی برق و آب را طبق اصول، کنترل نمایید. برای انجام این کنترل ها و افزایش بهره وری به نکات ذیل توجه نمایید:

·        حتی الامکان از مدل هیبریدی استفاده کنید.

·        از سنسور های منطبق با فناوری روز برای کنترل برج خنک کننده صنعتی بهره ببرید.

·   سعی نمایید برج خنک کننده را در محیطی دور از آلودگی های محیطی و تابش مستقیم نور خورشید نصب نمایید.

·   ایجاد سیستم های هوشمند و مرتبط با ورود و خروج آب مناسب و گردش پمپ برای اعلام اخطار در صورت بروز کوچک ترین ایراد نیز نقش مهمی در افزایش راندمان ایفا می ‌کند.

نگهداری و تعمیر برج خنک کننده

سیستم های سرمایشی که به صورت دائمی در حال کار کردن هستند، همواره تحت خطر فرسودگی و کاهش بهره وری می باشند. بسیاری از تجهیزات و قطعات برج خنک کننده به دلیل رسوب گرفتن یا در معرض قرار گرفتن نور خورشید، نیاز به سرویس و نگهداری دوره‌ای دارند. هدف از سرویس های دوره ای و یا تعویض قطعات، افزایش راندمان و جلوگیری از هزینه های زیاد پس از خرابی دستگاه است.

این کار علاوه بر ایجاد یک عملکرد مناسب در برج خنک کننده، از رشد باکتری و آلاینده ها نیز بر روی مسیر سرمایش جلوگیری می کند. یکی دیگر از مزیت های نگهداری های دوره ای از برج خنک کننده صنعتی، کاهش صدای دستگاه و دمای آب خروجی آن است. پمپ های استفاده شده در کولینگ تاور نیز که آن ها را معرفی کردیم، باید توسط متخصصین بررسی شود.

برج خنک کننده شرکت مهتاب گستر

مجموعه صنعتی مهتاب گستر در زمینه تولید انواع برج خنک کننده به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع برج خنک کننده و دیگر محصولات داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برج خنک کننده و نحوه تولید آن به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 – 66706377 – 66709528


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۳۶:۱۷ توسط:شرکت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده