تولید کننده نازل برج خنک کننده تولید کننده نازل برج خنک کننده .

تولید کننده نازل برج خنک کننده

ساخت انواع کندانسور ها

کندانسور چیست و عملکرد آن چگونه است؟

کندانسور (چگالنده) دستگاهی است که گرما را از ماده درون خود که معمولا به صورت گاز می باشد می گیرد و به محیط اطراف منتقل می کند و سبب تغییر حالت گاز به مایع می شود. این مبدل حرارتی در ابعاد و مدل های متفاوتی طراحی و تولید می شود و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

عملکرد کندانسور در سیستم های برودتی به این صورت می باشد که گاز مبرد پس از فشرده سازی در کمپرسور بسیار داغ می شود و برای خنک شدن وارد کندانسور می شود در این مرحله گرمای مبرد به محیط بیرون منتقل می شود و به دلیل فشار بالای گاز پس از خنک شدن به مایع تبدیل می شود و به سمت اواپراتور هدایت می شود که البته قبل از ورود به اواپراتور با عبور از شیر انبساط دچار افت فشار شدید می شود و پس از ورود به اواپراتور به دلیل فشار بسیار پایینی که دارد تمایل به تبخیر شدن پیدا می کند و با دریافت گرمای محیط از حالت مایع به گاز تبدیل می شود و مجدد به کمپرسور باز می گردد و چرخه سیکل تبرید تراکمی ادامه می یابد.

همان طور که در بالا متوجه شدین کندانسور ها نقش بسیار مهمی در سیستم های برودتی دارند و عملکرد آن بر روی دیگر بخش ها تاثیر به سزایی می گذارد.

طراحی و ساخت کندانسور ها

مبنای طراحی و ساخت کندانسور ها، بر پایه تفاوت گاز و بخار استوار است. گاز در بالا تر از دمای بحرانی است و بخار در پایین‌ تر از دمای بحرانی قرار دارد. اگر مایعی بعد از حرارت در یکی از دو حالت گاز یا بخار باشد، در حالت گاز و بالا تر از دمای بحرانی، با تراکم هرگز نمی ‌توان آن را مایع کرد، ولی در حالت بخار و پایین ‌تر از دمای بحرانی این عمل امکان ‌پذیر است و کندانسور ها بر پایه تبدیل بخار به مایع با تراکم استوار شده ‌اند.

در حیقیت دستگاه های کندانسور در طرح های متعدد از جمله نوع هوا خنک، نوع پوسته و لوله، صفحه ای و ... و در سایز های متنوع طراحی و ساخته می شوند که وظیفه همه آن ها یکسان است.

نحوه کارکرد کندانسور هوا خنک

در مواقعی که به آب به مقدار کافی دسترسی وجود نداشته باشد و یا خنک کاری به روش آبی به دلایل بهداشتی امکان پذیر نباشد و یا این که به توان تقطیر کنندگی کمی نیاز باشد به جای نوع پوسته و لوله (یا همان آبی) از دستگاه کندانسور نوع هوا خنک استفاده می شود که به آن کندانسور هوایی یا هوا خنک نیز گفته می شود.

طرز کار کندانسور هوا خنک بسیار شبیه یک رادیاتور است که در آن سیال گازی داغ از یک طرف وارد لوله های (کویل) دستگاه کندانسور شده و یک یا چند فن، هوا را از اطراف لوله ها گذرانده و گرمای سیال را می گیرد تا رفته رفته در خروجی لوله، سیال از حالت گازی به حالت مایع تغییر فاز دهد.

نحوه کارکرد کندانسور پوسته و لوله ای

مجموعه ای از لوله های با قطر کم (کویل) درون یک لوله با قطر زیاد به نام پوسته قرار دارند که در اکثر مواقع از داخل مجموعه لوله ها، آب یا هر نوع مایع خنک کننده ای با درجه حرارت پایین جاری شده و از داخل پوسته (محیط بیرونی لوله های با قطر کم یا همان کویل) سیال گازی با درجه حرارت بالا جاری می شود.

این دو سیال از طریق جداره (دیواره) مجموعه لوله های با قطر کم با یک دیگر تبادل گرمایی انجام داده و آب یا مایع خنک کننده، گرمای سیال گازی داغ را می گیرد و کم کم آن را به مایع تبدیل می کند. مایع در قسمت پایینی پوسته جمع شده و از طریق یک مجرا در زیر دستگاه کندانسور خارج می شود.

چون در این مدل از دستگاه ها از آب به عنوان خنک کننده استفاده می شود به آن کندانسور آبی نیز می گویند. این آب که حرارت را از سیال داغ می گیرد خود بایستی به طریقی خنک شود تا مجددا به مدار بازگردانده شده و توانایی این را داشته باشد که دوباره حرارت را از سیال گازی شکل داغ بگیرد و به همین خاطر این آب که گرم شده با پمپ به برج خنک کننده (کولینگ تاور) فرستاده می شود تا در آن جا خنک شود و دوباره به کندانسور بازگردانده شود.

معمولا فضای درون پوسته در یک حالت خلا نسبی قرار می گیرد زیرا این خلا در اثر اختلاف حجم ویژه بین بخار و مایع چگال شده ایجاد می شود. البته گاهی اوقات برعکس این حالت نیز وجود دارد و مایع خنک کننده (همانند آب) از درون پوسته و سیال گازی داغ از درون مجموعه لوله ها جاری می شود.

از این نوع به طور گسترده در دستگاه هایی مانند چیلر تراکمی آب خنک و یا فرآیند های صنعتی استفاده می شود.

آیا می دانید کندانسور برج تقطیر چیست؟

کندانسوری که در برج تقطیر تعبیه شده است، یک مبدل حرارتی است. در داخل لوله ‌های کندانسور برج تقطیر، یک مایع سرد در جریان است که می‌ تواند آب باشد، اما اگر محلول بالای برج، فراریتش خیلی پایین باشد، برای کندانس کردن آن، انرژی زیادی لازم است و باید از سیالاتی استفاده شود که درجه سردی ‌اش زیاد باشد، مانند ازت مایع.

همین طور زمانی از ازت مایع استفاده می‌ شود که دبی محصول بالایی زیاد باشد. کندانسور می‌ تواند به صورت کامل عمل کند، یعتی تمام بخار بالای برج را به مایع اشباع تبدیل کند و مایع برگشتی را تا نقطه حباب کندانس می‌کند. زمانی هم می ‌تواند به صورت کندانس جزئی یا چگالش پاره ‌ای عمل کند.

در مواقعی که نقطه جوش مایع فرار خیلی پایین باشد، از کندانس جزئی استفاده می‌ شود. همین طور زمانی که محصول بالایی برج به صورت بخار لازم باشد، کندانس جزئی به کار می ‌آید و چگالش کامل لازم نیست. در چنین حالتی اگر زمان تماس دو فاز به حد کافی باشد و تعادل نسبی ایجاد شود، این مرحله ایده‌ آل فرض می‌شود و بالای برج، خود، کندانسور می ‌شود.

اجزا و قطعات تقطیر کننده

تقطیر کننده از مبدل حرارتی و فن تشکیل شده است:

مبدل حرارتی: از اجزای اصلی قطعه است و وظیفه‌ تبدیل بخار مبرد به مایع را بر عهده دارد.

فن: این قطعه در کندانسور به منظور دمیدن هوای خارج به مبدل حرارتی کاربرد دارد و برای خنک کردن مبرد می باشد.

نحوه نصب کندانسور (چگالنده)

1.     اولین نکته ای که باید هنگام نصب و راه اندازی کندانسور رعایت شود، نصب آن در هوای آزاد است.

2.  کندانسور باید در سطحی صاف و بدون هیچ منحنی نصب شود و از تراز بودن سطح آن مطمئن شوید و فراموش نکنید که پایه آن را در زیر کندانسور ها قرار دهید.

3.     فاصله سیم های تلویزیون و رادیو را با کندانسور نصب شده، رعایت کنید.

4.     سیم های برق را مطابق نمودار وصل کرده و در آخر آن ها را کنترل کنید.

5.     کابل ها و لوله ها را توسط یک بست ببندید و پوشش را در جای خود قرار دهید.

6.     لوله هایی که به لوله های کندانسور مرتبط است را به هم وصل کنید.

تعمیر یا تعویض تقطیر کننده

همان طور که در بخش قبل اشاره شد در صورتی که کوچک ترین مشکلی در تقطیر کننده ایجاد شده بهتر است سریعا برای رفع آن اقدام کرده و با متخصصین با تجربه تماس بگیرید. در درجه اول باید در جهت عیب یابی کندانسور عمل کرد، درصورتی که صدا های غیر معمول از تقطیر کننده شنیده می‌ شود، نشت گاز مبرد و یا کاهش برودت در دستگاه مشاهده کردید با تعمیرکار سیستم تهویه تماس بگیرید.

اگر به دنبال افراد متخصص و با تجربه جهت تعمیر کندانسور می باشید می توانید با متخصصین شرکت مهتاب گستر تماس حاصل فرمایید در هر کجای ایران که باشید در کم ترین زمان بهترین و با کیفیت ترین خدمات به شما ارائه خواهد شد. تعویض تقطیر کننده زمانی انجام می شود که پوسیدگی یا سوراخ ایجاد شده در این قطع زیاد بوده و قابل تعمیر نباشد. در این حالت متخصصن با تجربه مجموعه مهتاب گستر با تشخیص صحیح، به شما اطمینان خواهند داد تعویض قطعه از نظر اقتصادی به نفع شما بوده و خرابی های دیگری به همراه نخواهد داشت.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۱۳:۱۱ توسط:شرکت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده